• Bnr 101 – Åse Elisabeth

  • Bnr 101 – Åse Elisabeth

    Om fartøyet

    GMV Zero har hoveddimensjonene 13,97 x 7,6 x 2,40 meter, og er verdens første elektriske røkterbåt. Båten har vært i drift hos Trollvika drift, som eies av Northern Light Salmon og Sørrollnes Fisk i omtrent 1 år. Erfaringen med båten har vært positive. For mer informasjon om både båten og erfaringene til Trollvika drift, se her.

    Rorhuset er utstyrt med pantry og sittegruppe beregnet for omtrent 4 personer. Hoveddekket er utstyrt med garderode, arbeids-/ skyllebenk og et eget toalettrom.

    Fartøyet vil ha en maksfart på over 10 knop og en rekkevide på over 26 nautiske mil ved 8 knop. Ved 5 knops hastighet er rekkevidden hele 112 nautiske mil. Denne båten vil spare miljøet for utslipp av omtrent 900 kg NOx og 90 tonn CO2 årlig, og vil i tillegg spare 200.000 kroner i årlige drivstoffkostnader sammenlignet med en tradisjonell dieselbåt.

    Utrustning

    Hovedmotor2 stk. dieselmotorer type Volvo Penta D9 MH EVC-D, 355HK v/1800 rpm, og gearboks Finnøy G18 red 2,48:1. El. sjaltbar PTO på begge girene.
    Dekkskran 1 stk Palfinger stasjonær PK50002 MG, med max. løftemoment på 477,7 kNm, rekkevidde på 20,5 m. Kranen leveres med radiostyring og ekstra ventilseksjon for kjøring av kraftblokk.
    PropellHelseth 3H70-925 vribare propeller
    Sidepropell2 stk Sleipner 50 HK sidepropeller montert forut i BB skrog
    Nokker2 stk 3000 kg nokker, fabrikat Lorentzen
    Vinsj1 stk 20 tonns vinsj, fabrikat Lorentzen
    ElektroarbeidAcel
    InnredningsarbeidR&M Ship Interior
    Møbler Ekornes

    Kontakt

    Astafjordveien 566
    9446 Grovfjord

    Telefon: 770 89 600
    Mobil: 930 59 831
    Orgnr.: 988 041 505