• Bnr 104 – Arthur Eilertsen

  • Bnr 104 – Arthur Eilertsen

    Om fartøyet

    GMV Zero har hoveddimensjonene 13,97 x 7,6 x 2,40 meter, og er verdens første elektriske røkterbåt. Båten har vært i drift hos Trollvika drift, som eies av Northern Light Salmon og Sørrollnes Fisk i omtrent 1 år. Erfaringen med båten har vært positive. For mer informasjon om både båten og erfaringene til Trollvika drift, se her.

    Rorhuset er utstyrt med pantry og sittegruppe beregnet for omtrent 4 personer. Hoveddekket er utstyrt med garderode, arbeids-/ skyllebenk og et eget toalettrom.

    Fartøyet vil ha en maksfart på over 10 knop og en rekkevide på over 26 nautiske mil ved 8 knop. Ved 5 knops hastighet er rekkevidden hele 112 nautiske mil. Denne båten vil spare miljøet for utslipp av omtrent 900 kg NOx og 90 tonn CO2 årlig, og vil i tillegg spare 200.000 kroner i årlige drivstoffkostnader sammenlignet med en tradisjonell dieselbåt.

    Utrustning

    Hovedmotor2 stk Scania DI 16 70M, 680 Hk v/1800 rpm, kontinuerkug drift, Nogva HC258, (3,03:1), med 1 stk PTO på hvert gir.
    DekkskranType Palfinger stasjonærkran Palfinger PK 15000 MH, marine kran, løftemoment 104 tm, H- versjon, rekkevidde 21,5, monterinssokkel, lys, CE- godkjent. Leveres med 6500 kg vinsj komplett med wire, lodd og krok. 2 stk ekstra ventilseksjoner. Dekkskran type Palfinger stasjonær PK32002 (M) G hybrid versjon, med hydrauistisk rekkevidde på 21,5 m, vinsj 2500 kg, lys, 2 stk ekstra seksjoner for kjøring av notblokk.
    Propell2 stk propellanlegg type 4H90- 1200HS, propelldiameter 1200 mm.
    Capstaner 1 stk 5 tonns, 1 stk 3 tonns og 1 stk 1,5 tonns.
    Vinsj1 stk 10 tonns vinsj
    Navigasjonsarbeid Larsen Elcom
    Elektroarbeid Acel
    Innredningsarbeid Maritime Innredning Nord
    MøblerMaritime Innredning Nord

    Kontakt

    Astafjordveien 566
    9446 Grovfjord

    Telefon: 770 89 600
    Mobil: 930 59 831
    Orgnr.: 988 041 505