• Bnr 105 – Gerd M

  • Bnr 105 – Gerd M

    Om fartøyet

    GMV Zero har hoveddimensjonene 13,97 x 7,6 x 2,40 meter, og er verdens første elektriske røkterbåt. Båten har vært i drift hos Trollvika drift, som eies av Northern Light Salmon og Sørrollnes Fisk i omtrent 1 år. Erfaringen med båten har vært positive. For mer informasjon om både båten og erfaringene til Trollvika drift, se her.

    Rorhuset er utstyrt med pantry og sittegruppe beregnet for omtrent 4 personer. Hoveddekket er utstyrt med garderode, arbeids-/ skyllebenk og et eget toalettrom.

    Fartøyet vil ha en maksfart på over 10 knop og en rekkevide på over 26 nautiske mil ved 8 knop. Ved 5 knops hastighet er rekkevidden hele 112 nautiske mil. Denne båten vil spare miljøet for utslipp av omtrent 900 kg NOx og 90 tonn CO2 årlig, og vil i tillegg spare 200.000 kroner i årlige drivstoffkostnader sammenlignet med en tradisjonell dieselbåt.

    Utrustning

    Hovedmotor 2 stk. dieselmotorer type Scania DI13 73M, ytelse 550 hk ved 2100 o/min, påmontert hvert sitt Nogva HC258 gir med el. innslag, utveksling 2,51:1. Sjaltbar PTO på hvert gir.
    DekkskranType Palfinger hybrid PK50002 (M) G, max. løftemoment 477,7 kNm, rekkevidde 20,5 m, plattform, vinsj 5620 kg, radiostyring, arbeidslys montert på knekkarm (500W), 2 stk. ekstra ventilseksjoner for kjøring av kraftblokker.
    Propell2 stk. Nogva vribare propeller type N4.260, propelldiameter 950 mm.
    Capstaner 2 stk. 3 tonns.
    Vinsj20 tonns
    Navigasjonsarbeid Larsen Elcom
    Elektroarbeid Acel
    Innredningsarbeid Maritime Innredning Nord
    MøblerMaritime Innredning Nord

    Kontakt

    Astafjordveien 566
    9446 Grovfjord

    Telefon: 770 89 600
    Mobil: 930 59 831
    Orgnr.: 988 041 505