• Bnr 111 – AQS Loke

  • Bnr 111 – AQS Loke

    Om fartøyet

    GMV Zero har hoveddimensjonene 13,97 x 7,6 x 2,40 meter, og er verdens første elektriske røkterbåt. Båten har vært i drift hos Trollvika drift, som eies av Northern Light Salmon og Sørrollnes Fisk i omtrent 1 år. Erfaringen med båten har vært positive. For mer informasjon om både båten og erfaringene til Trollvika drift, se her.

    Rorhuset er utstyrt med pantry og sittegruppe beregnet for omtrent 4 personer. Hoveddekket er utstyrt med garderode, arbeids-/ skyllebenk og et eget toalettrom.

    Fartøyet vil ha en maksfart på over 10 knop og en rekkevide på over 26 nautiske mil ved 8 knop. Ved 5 knops hastighet er rekkevidden hele 112 nautiske mil. Denne båten vil spare miljøet for utslipp av omtrent 900 kg NOx og 90 tonn CO2 årlig, og vil i tillegg spare 200.000 kroner i årlige drivstoffkostnader sammenlignet med en tradisjonell dieselbåt.

    Utrustning

    Hovedmotor2 stk. Scania DI 16 70M (ICFN), 625 HK v/1800 rpm, rating 1, Nogva HC258 med 2 stk PTO på hvert gir.
    Dekkskran2 stk. type Palfinger Marine PK 150002, løftemoment 104 mt, H- versjon, rekkevidde 21,5, 6500 kg vinsj, monteringssokkel, radiostyring.
    Propell2 stk. Helseth 4H90- 1050 HS vripropellanlegg, propelldiameter 1050mm.
    Sidepropell4 stk. Petter Marine ST65- 120, 120 HK forut og 80 HK akterut. Propellene drives av 1 stk. elektrisk styrt transmisjonspumpe.
    Capstaner2 stk. 2,5 tonns capstaner og 1. stk 5 tonns capstan.
    Vinsj1 stk. 80 tonns vinsj
    Navigasjonsarbeid Larsen Elcom
    Elektroarbeid Acel
    Innredningsarbeid Maritime Innredning Nord
    MøblerMaritime Innredning Nord

    Kontakt

    Astafjordveien 566
    9446 Grovfjord

    Telefon: 770 89 600
    Mobil: 930 59 831
    Orgnr.: 988 041 505