• Bnr 116 – Tuva

  • Bnr 116 – Tuva

    Om fartøyet

    GMV Zero har hoveddimensjonene 13,97 x 7,6 x 2,40 meter, og er verdens første elektriske røkterbåt. Båten har vært i drift hos Trollvika drift, som eies av Northern Light Salmon og Sørrollnes Fisk i omtrent 1 år. Erfaringen med båten har vært positive. For mer informasjon om både båten og erfaringene til Trollvika drift, se her.

    Rorhuset er utstyrt med pantry og sittegruppe beregnet for omtrent 4 personer. Hoveddekket er utstyrt med garderode, arbeids-/ skyllebenk og et eget toalettrom.

    Fartøyet vil ha en maksfart på over 10 knop og en rekkevide på over 26 nautiske mil ved 8 knop. Ved 5 knops hastighet er rekkevidden hele 112 nautiske mil. Denne båten vil spare miljøet for utslipp av omtrent 900 kg NOx og 90 tonn CO2 årlig, og vil i tillegg spare 200.000 kroner i årlige drivstoffkostnader sammenlignet med en tradisjonell dieselbåt.

    Utrustning

    Hovedmotor2. stk Scania DI 13 70M (ICFN), 500 HK v/1800 rpm, kontinuerlig drift, Nogva HC258 med 1 stk PTO på hvert gir.
    DekkskranType Palfinger PK 65002 (G), stasjonær kran, 20.5 m arm, 6500 kg vinsj, radiostyring samt 2 ekstra seksjoner for kjøring av kraftblokk. Plattform og monteringssokkel.
    Propell2. stk Nogva N4. 260 vripropellanlegg, propelldiameter 975.
    Sidepropell2. stk Petter Marine 80 HK sidepropeller, montert for- og akterut i BB skrog
    Vinsj1 stk. 20 tonns varpevinsj.
    Capstaner 2 stk. 3 tonns og 1 stk. 5 tonns
    Navigasjonsarbeid Larsen Elcom
    Innredningsarbeid Maritime Innredning Nord
    MøblerMaritime Innredning Nord

    Kontakt

    Astafjordveien 566
    9446 Grovfjord

    Telefon: 770 89 600
    Mobil: 930 59 831
    Orgnr.: 988 041 505