• Bnr 125 – Doer

  • Bnr 125 – Doer

    Om fartøyet

    GMV Zero har hoveddimensjonene 13,97 x 7,6 x 2,40 meter, og er verdens første elektriske røkterbåt. Båten har vært i drift hos Trollvika drift, som eies av Northern Light Salmon og Sørrollnes Fisk i omtrent 1 år. Erfaringen med båten har vært positive. For mer informasjon om både båten og erfaringene til Trollvika drift, se her.

    Rorhuset er utstyrt med pantry og sittegruppe beregnet for omtrent 4 personer. Hoveddekket er utstyrt med garderode, arbeids-/ skyllebenk og et eget toalettrom.

    Fartøyet vil ha en maksfart på over 10 knop og en rekkevide på over 26 nautiske mil ved 8 knop. Ved 5 knops hastighet er rekkevidden hele 112 nautiske mil. Denne båten vil spare miljøet for utslipp av omtrent 900 kg NOx og 90 tonn CO2 årlig, og vil i tillegg spare 200.000 kroner i årlige drivstoffkostnader sammenlignet med en tradisjonell dieselbåt.

    Utrustning

    Fremdriftsmaskineri:

    • Hovedmotor: 2 stk. Catepillar C32 Acert
    • Kraft: 1081 BkW, 2100 rpm
    • 2 stk. Helseth type 4H100- 1250, HS+ VS, CCP. Diameter 1250 mm. 4- bladet.
    • 4 stk. sidepropeller, type S45-50, kraft: 50 BHP hver

    Lasthåndtering:

    • 1. stk dekkskran type Palfinger PK12000 (A), 11,6 tm
    • Max løftekapasitet: 2850 kg
    • Max vinsjkapasitet: 2000kg

    Navigasjons- og kommunikasjonsutstyr:

    • Radar: 2 stk. Furuno X band radar open arry scanner, FR-2117BB
    • AIS: Furuno classic A transponder FA-150
    • GMDSS: A2
    • Kurssystem: Furuno Satellite Compass SC- 50
    • GPS/DGPS: Furuno GP-150
    • Autopilot: Simrad AP-50 levert av Larsen Elcom
    • Crew finder: Taiyo Musen TDL1550 VHF DF Receiver
    • Elektroarbeid utført av Acel
    • Innredningsarbeid utført av Maritime Innredning Nord.

    Kontakt

    Astafjordveien 566
    9446 Grovfjord

    Telefon: 770 89 600
    Mobil: 930 59 831
    Orgnr.: 988 041 505