• Bnr. 131 – Sire – Elise

  • Bnr. 131 – Sire – Elise

    Om fartøyet

    GMV Zero har hoveddimensjonene 13,97 x 7,6 x 2,40 meter, og er verdens første elektriske røkterbåt. Båten har vært i drift hos Trollvika drift, som eies av Northern Light Salmon og Sørrollnes Fisk i omtrent 1 år. Erfaringen med båten har vært positive. For mer informasjon om både båten og erfaringene til Trollvika drift, se her.

    Rorhuset er utstyrt med pantry og sittegruppe beregnet for omtrent 4 personer. Hoveddekket er utstyrt med garderode, arbeids-/ skyllebenk og et eget toalettrom.

    Fartøyet vil ha en maksfart på over 10 knop og en rekkevide på over 26 nautiske mil ved 8 knop. Ved 5 knops hastighet er rekkevidden hele 112 nautiske mil. Denne båten vil spare miljøet for utslipp av omtrent 900 kg NOx og 90 tonn CO2 årlig, og vil i tillegg spare 200.000 kroner i årlige drivstoffkostnader sammenlignet med en tradisjonell dieselbåt.

    Utrustning

    Hovedmotor2 stk. Nogva Scania DI9 70M (ICFN) 300HK v/1800 rpm, Nogva HC168 red 2,48:1, PTO på begge girene.
    DekkskranType Palfinger stasjonær kran PK32002 (M)G hybrid, 31,5 tm, rekkevidde 20,4 m, radiostyring, samt ekstra seksjon for kjøring av kraftblokk.
    Propell2 stk. Nogva N4.215 4- bladet vribar propell, diameter 900 mm, akslingsdiameter 65 mm.
    Sidepropell 1 stk. Petter Marine50 HK monteres forut i BB skrog.
    Capstaner 2 stk. rekkemonterte 3 tonns nokker
    Trommelvinsj 1 stk. 12 tonns vinsj (280 bar), trommellengde 1500 mm og trommeldiameter 1000 mm.
    NavigasjonsarbeidLarsen Elcom
    Elektroarbeid Acel
    Innredningsarbeid Maritime Innredning Nord.
    MøblerMaritime Innredning Nord.

    Kontakt

    Astafjordveien 566
    9446 Grovfjord

    Telefon: 770 89 600
    Mobil: 930 59 831
    Orgnr.: 988 041 505