• Bnr. 134 – John B

  • Bnr. 134 – John B

    Om fartøyet

    GMV Zero har hoveddimensjonene 13,97 x 7,6 x 2,40 meter, og er verdens første elektriske røkterbåt. Båten har vært i drift hos Trollvika drift, som eies av Northern Light Salmon og Sørrollnes Fisk i omtrent 1 år. Erfaringen med båten har vært positive. For mer informasjon om både båten og erfaringene til Trollvika drift, se her.

    Rorhuset er utstyrt med pantry og sittegruppe beregnet for omtrent 4 personer. Hoveddekket er utstyrt med garderode, arbeids-/ skyllebenk og et eget toalettrom.

    Fartøyet vil ha en maksfart på over 10 knop og en rekkevide på over 26 nautiske mil ved 8 knop. Ved 5 knops hastighet er rekkevidden hele 112 nautiske mil. Denne båten vil spare miljøet for utslipp av omtrent 900 kg NOx og 90 tonn CO2 årlig, og vil i tillegg spare 200.000 kroner i årlige drivstoffkostnader sammenlignet med en tradisjonell dieselbåt.

    Utrustning

    Hovedmotor2 stk. Nogva Scania DI9 70M (ICFN) 300 HK v/1800 rpm, gearboks Nogva HC168 red 2,48:1. PTO på begge gir.
    DekkskranType Palfinger stasjonær kran PK32080, 30,5 tm, rekkevidde på 13,8 meter og radiostyring
    Propell2 stk. Nogva N4.215 4- bladet vribar propell diameter 900 mm. Akslingsdiameter 65 mm
    Sidepropell1 stk. Sleipner 50 HK
    Nokker og vinsjer 2 stk. 3 tonns rekkemonterte nokker. 12 tonns vinsj (280 bar), trommellengde 1500 mm og trommeldiameter 1000 mm
    Navigasjonsarbeid Larsen Elcom
    Elektroarbeid Acel
    Innredningsarbeid Maritime Innredning Nord
    MøblerMaritime Innredning Nord

    Kontakt

    Astafjordveien 566
    9446 Grovfjord

    Telefon: 770 89 600
    Mobil: 930 59 831
    Orgnr.: 988 041 505