• Bnr. 135 – Thorbjørn

  • Bnr. 135 – Thorbjørn

    Om fartøyet

    GMV Zero har hoveddimensjonene 13,97 x 7,6 x 2,40 meter, og er verdens første elektriske røkterbåt. Båten har vært i drift hos Trollvika drift, som eies av Northern Light Salmon og Sørrollnes Fisk i omtrent 1 år. Erfaringen med båten har vært positive. For mer informasjon om både båten og erfaringene til Trollvika drift, se her.

    Rorhuset er utstyrt med pantry og sittegruppe beregnet for omtrent 4 personer. Hoveddekket er utstyrt med garderode, arbeids-/ skyllebenk og et eget toalettrom.

    Fartøyet vil ha en maksfart på over 10 knop og en rekkevide på over 26 nautiske mil ved 8 knop. Ved 5 knops hastighet er rekkevidden hele 112 nautiske mil. Denne båten vil spare miljøet for utslipp av omtrent 900 kg NOx og 90 tonn CO2 årlig, og vil i tillegg spare 200.000 kroner i årlige drivstoffkostnader sammenlignet med en tradisjonell dieselbåt.

    Utrustning

    Hovedmotor:2 stk. Scania DI 13 70M, 500 Hk (368 kW) v/1800 rpm, Nogva HC258, PTO på hvert gir.
    Dekkskran:Type Palfinger PK 65002 (G), stasjonær hybrid kran, 20.5 m arm, radiostyring, arbeidslys montert på knekk arm 1x50W LED, 2 ekstra seksjoner for kjøring av kraftblokk
    Skiveholder: Eiwa Safex
    Haikjeft: SHM Solutions
    Sidepropell: 3 stk. Petter Marine, 80 Hk akterut på BB side samt 1 stk. forut på SB og BB side
    Nokker3 stk. rekkemonterte nokker, 3 tonn. Samt 1 stk. 5 tonns nokk midskips på SB side. Fotpedaler og nødstopp monteres på hver nokk.
    Trommelvinsj: 1 stk. varpevinsj, 40 tonn hivekraft, trommellengde 2000 mm, trommeldiameter 1500/300 mm.
    Navigasjonsarbeid: Larsen Elcom
    Elektroarbeid: Acel
    Innredningsarbeid: Maritime Innredning Nord
    Møbler:Maritime Innredning Nord

    Kontakt

    Astafjordveien 566
    9446 Grovfjord

    Telefon: 770 89 600
    Mobil: 930 59 831
    Orgnr.: 988 041 505