• Bnr. 141 – Storøy

  • Bnr. 141 – Storøy

    Om fartøyet

    GMV Zero har hoveddimensjonene 13,97 x 7,6 x 2,40 meter, og er verdens første elektriske røkterbåt. Båten har vært i drift hos Trollvika drift, som eies av Northern Light Salmon og Sørrollnes Fisk i omtrent 1 år. Erfaringen med båten har vært positive. For mer informasjon om både båten og erfaringene til Trollvika drift, se her.

    Rorhuset er utstyrt med pantry og sittegruppe beregnet for omtrent 4 personer. Hoveddekket er utstyrt med garderode, arbeids-/ skyllebenk og et eget toalettrom.

    Fartøyet vil ha en maksfart på over 10 knop og en rekkevide på over 26 nautiske mil ved 8 knop. Ved 5 knops hastighet er rekkevidden hele 112 nautiske mil. Denne båten vil spare miljøet for utslipp av omtrent 900 kg NOx og 90 tonn CO2 årlig, og vil i tillegg spare 200.000 kroner i årlige drivstoffkostnader sammenlignet med en tradisjonell dieselbåt.

    Utrustning

    Hovedmotor:2 stk. dieselmotorer type Volvo Penta D13 MH, ytelse 450 HK ved 1800 o/min (rating 1), påmontert hvert sitt Nogva HC258 gir med el. innslag. PTO på hvert gir.
    Dekkskran:Type Palfinger PK 65002 (G), stasjonær hybrid kran, 20,5 m arm, radiostyring og monteringssokkel. Videre monteres 1 stk Palfinger PK 11001, stasjonær hybrid kran, 14,2 m arm
    Skiveholder med taupinner:1 stk. skiveholder på skinne fra SHM Solutions
    Haikjeft: SHM Solutions
    Sidepropell: 2 stk. Petter Marine 80 HK
    Nokker og vinsjer: 2 stk. 3 tonns rekkemonterte nokker, samt 1 stk. 5 tonns nokk. Monteres 1 stk. varpevinsj, 32 tonns hivekraft
    Navigasjonsarbeid: Larsen Elcom
    Elektroarbeid: Acel
    Innredningsarbeid: Maritime Innredning Nord
    Møbler:Maritime Innredning Nord

    Kontakt

    Astafjordveien 566
    9446 Grovfjord

    Telefon: 770 89 600
    Mobil: 930 59 831
    Orgnr.: 988 041 505