• Bnr. 142 – Poseidon

  • Bnr. 142 – Poseidon

    Om fartøyet

    GMV Zero har hoveddimensjonene 13,97 x 7,6 x 2,40 meter, og er verdens første elektriske røkterbåt. Båten har vært i drift hos Trollvika drift, som eies av Northern Light Salmon og Sørrollnes Fisk i omtrent 1 år. Erfaringen med båten har vært positive. For mer informasjon om både båten og erfaringene til Trollvika drift, se her.

    Rorhuset er utstyrt med pantry og sittegruppe beregnet for omtrent 4 personer. Hoveddekket er utstyrt med garderode, arbeids-/ skyllebenk og et eget toalettrom.

    Fartøyet vil ha en maksfart på over 10 knop og en rekkevide på over 26 nautiske mil ved 8 knop. Ved 5 knops hastighet er rekkevidden hele 112 nautiske mil. Denne båten vil spare miljøet for utslipp av omtrent 900 kg NOx og 90 tonn CO2 årlig, og vil i tillegg spare 200.000 kroner i årlige drivstoffkostnader sammenlignet med en tradisjonell dieselbåt.

    Utrustning

    Hovedmotor:2 stk. Iveco C13 500, 500 HK (368 kW) v/2000 rpm, Nogva HC258, PTO på hvert gir.
    Dekkskran:1 stk. AMCO VEBA marine type VR 75 MF-8S CE hydr. foldekran, løftemoment 73,0 tonnmeter, rekkevidde 19,9 meter, løfteevne 2400 kg (HIB3). Radiostyring, vinsj 6090 kg
    Skiveholder:Eiwa Safex
    Propell: 2 stk. Helseth 4H80-975 vribar
    Sidepropell: 1 stk. Petter Marine 80 HK
    Nokker og vinsjer: 2 stk. 3 tonns rekkemonterte nokker, 1 stk. 5 tonns nokk. 1 stk. 12 tonns varpevinsj
    Navigasjonsarbeid: Larsen Elcom
    Elektroarbeid: Acel
    Innredningsarbeid: Maritime Innredning Nord
    Møbler:Maritime Innredning Nord

    Kontakt

    Astafjordveien 566
    9446 Grovfjord

    Telefon: 770 89 600
    Mobil: 930 59 831
    Orgnr.: 988 041 505