• Bnr 146 – Solbryn

  • Bnr 146 – Solbryn

    Om fartøyet

    GMV Zero har hoveddimensjonene 13,97 x 7,6 x 2,40 meter, og er verdens første elektriske røkterbåt. Båten har vært i drift hos Trollvika drift, som eies av Northern Light Salmon og Sørrollnes Fisk i omtrent 1 år. Erfaringen med båten har vært positive. For mer informasjon om både båten og erfaringene til Trollvika drift, se her.

    Rorhuset er utstyrt med pantry og sittegruppe beregnet for omtrent 4 personer. Hoveddekket er utstyrt med garderode, arbeids-/ skyllebenk og et eget toalettrom.

    Fartøyet vil ha en maksfart på over 10 knop og en rekkevide på over 26 nautiske mil ved 8 knop. Ved 5 knops hastighet er rekkevidden hele 112 nautiske mil. Denne båten vil spare miljøet for utslipp av omtrent 900 kg NOx og 90 tonn CO2 årlig, og vil i tillegg spare 200.000 kroner i årlige drivstoffkostnader sammenlignet med en tradisjonell dieselbåt.

    Utrustning

    Brennolje2 x 1000 liter
    Ferskvann750 liter
    Hovedmotor 2 stk. Cummins QSL9M 410 marine dieselmotor, 410 HK ved 2100 rpm (rating 3000 timer pr år), og gearboks Nogva HC168 red 2,48:1. PTO på begge gir.
    Dekkskran Type Palfinger stasjonær kran PK41002 (M) E hybrid (38,3 mt) med rekkevidde 16m, radiostyring.
    Propell 2 stk. Nogva N4.215 4- bladet vribar propell med diameter 900mm. Akslingsdiameter 65mm.
    Sidepropell 2 stk. Petter Marine sidepropell 50 HK
    Nokker og vinsjer 2 stk. 3 tonns rekkemonterte nokker, samt 1 stk. 5 tonns rekkemontert nokk.
    Navigasjonsarbeid Larsen Elcom
    ElektroarbeidAcel
    Innredningsarbeid Maritime Innredning Nord
    MøblerMaritime Innredning Nord

    Kontakt

    Astafjordveien 566
    9446 Grovfjord

    Telefon: 770 89 600
    Mobil: 930 59 831
    Orgnr.: 988 041 505