• Bnr 148 – Ruben

  • Bnr 148 – Ruben

    Om fartøyet

    GMV Zero har hoveddimensjonene 13,97 x 7,6 x 2,40 meter, og er verdens første elektriske røkterbåt. Båten har vært i drift hos Trollvika drift, som eies av Northern Light Salmon og Sørrollnes Fisk i omtrent 1 år. Erfaringen med båten har vært positive. For mer informasjon om både båten og erfaringene til Trollvika drift, se her.

    Rorhuset er utstyrt med pantry og sittegruppe beregnet for omtrent 4 personer. Hoveddekket er utstyrt med garderode, arbeids-/ skyllebenk og et eget toalettrom.

    Fartøyet vil ha en maksfart på over 10 knop og en rekkevide på over 26 nautiske mil ved 8 knop. Ved 5 knops hastighet er rekkevidden hele 112 nautiske mil. Denne båten vil spare miljøet for utslipp av omtrent 900 kg NOx og 90 tonn CO2 årlig, og vil i tillegg spare 200.000 kroner i årlige drivstoffkostnader sammenlignet med en tradisjonell dieselbåt.

    Utrustning

    Hovedmotor1 stk. Nogva Deere 6081 AFM75, 300HK v/2200 rpm, rating M2, gearboks HC168B red 2,95:1. Sjaltbar PRO med tillatt moment på 759 Nm monteres på giret.
    DekkskranPalfinger PK1101 (M), stasjonær kran, løftemoment 9,5 tm i klasse H1B3, hydraulisk rekkevidde på 14,2 m, radiostyring.
    Propell1 stk. Nogva 4- bladet vripropell anlegg type 4N250, propelldiameter 950 mm. Monteres propellkorg.
    Sidepropell 1. stk Sleipner 50 HK
    Nokker og vinsjer 2 stk. rekkemonterte nokker på 3 tonn, med rull i rekken.
    Navigasjonsarbeid Larsen Elcom
    ElektroarbeidAcel
    Innredningsarbeid Maritime Innredning Nord
    MøblerMaritime Innredning Nord

    Kontakt

    Astafjordveien 566
    9446 Grovfjord

    Telefon: 770 89 600
    Mobil: 930 59 831
    Orgnr.: 988 041 505