• Bnr 70 – Assister

  • Bnr 70 – Assister

    Om fartøyet

    GMV Zero har hoveddimensjonene 13,97 x 7,6 x 2,40 meter, og er verdens første elektriske røkterbåt. Båten har vært i drift hos Trollvika drift, som eies av Northern Light Salmon og Sørrollnes Fisk i omtrent 1 år. Erfaringen med båten har vært positive. For mer informasjon om både båten og erfaringene til Trollvika drift, se her.

    Rorhuset er utstyrt med pantry og sittegruppe beregnet for omtrent 4 personer. Hoveddekket er utstyrt med garderode, arbeids-/ skyllebenk og et eget toalettrom.

    Fartøyet vil ha en maksfart på over 10 knop og en rekkevide på over 26 nautiske mil ved 8 knop. Ved 5 knops hastighet er rekkevidden hele 112 nautiske mil. Denne båten vil spare miljøet for utslipp av omtrent 900 kg NOx og 90 tonn CO2 årlig, og vil i tillegg spare 200.000 kroner i årlige drivstoffkostnader sammenlignet med en tradisjonell dieselbåt.

    Utrustning

    • Propulsion system: Twin MTU diesel engines 8V 2000 M72, 720 kW at 2250 rpm Twin Servogear marine gear HD 220 HR/HL ratio 2,609:1, with direct driven PTO for hydraulic pumps on each gear. Twin Servogear CP propeller 9P805-0802A. Scana Mar-el control system
    • Auxiliary engines: 2 x Perkins 422 TGM med Stamford PN144J generator. Motoreffekt 25,1 kW, generator effect 22,1 kW, frekvens 50 Hz, 400V, 3-fase
    • Bow thruster: 2×50 BHP hydraulically driven (Sleipner Motor)
    • Deck machinery: Palfinger PK 12000 (M)A, 38,3 ton metres, marine crane. Including mounting socket, radio remote control, 2000 kg winch, CE approved. Anchor winch. Ocean 3 bow fenders
    • The NavCom equipment is delievered by Furuno, Sweden Electrical work carried out by Acel

    Kontakt

    Astafjordveien 566
    9446 Grovfjord

    Telefon: 770 89 600
    Mobil: 930 59 831
    Orgnr.: 988 041 505