• Bnr 87 – Attender

  • Bnr 87 – Attender

    Om fartøyet

    GMV Zero har hoveddimensjonene 13,97 x 7,6 x 2,40 meter, og er verdens første elektriske røkterbåt. Båten har vært i drift hos Trollvika drift, som eies av Northern Light Salmon og Sørrollnes Fisk i omtrent 1 år. Erfaringen med båten har vært positive. For mer informasjon om både båten og erfaringene til Trollvika drift, se her.

    Rorhuset er utstyrt med pantry og sittegruppe beregnet for omtrent 4 personer. Hoveddekket er utstyrt med garderode, arbeids-/ skyllebenk og et eget toalettrom.

    Fartøyet vil ha en maksfart på over 10 knop og en rekkevide på over 26 nautiske mil ved 8 knop. Ved 5 knops hastighet er rekkevidden hele 112 nautiske mil. Denne båten vil spare miljøet for utslipp av omtrent 900 kg NOx og 90 tonn CO2 årlig, og vil i tillegg spare 200.000 kroner i årlige drivstoffkostnader sammenlignet med en tradisjonell dieselbåt.

    Utrustning

    • Hovedkomponenter
    • Fremdriftssystem:
    • Twin MTU dieselmotorer 8V 2000 M72, 720 kW ved 2250 rpm
    • Twin Servogear giret HD 220 HR / HL forholdet 2,609:1, med direkte drevet PTO for hydraulikkpumper på hvert gir.
    • Twin Servogear CP propell 9P805-0802A.
    • MTU kontrollsystem
    • Hjelpemotorer:
    • 2 x Perkins 422 TGM MED Stamford PN144J generator. Motoreffekt 25,1 kW, generator effekt 22,1 kW, Frekvens 50 Hz, 400V, 3-fase
    • Baugpropell:
    • 2×50 BHP hydraulisk drevet (Sleipner Motor)
    • Dekksmaskineri:
    • Palfinger PK 12000 (M) A, 38,3 tonn meter, marine kran. Inkludert Feste, radiostyring, 2000 kg vinsj, CE godkjent.
    • Ankervinsj.
    • Ocean 3 bow fendere
    • Den NavCom utstyr er delievered av Furuno, Sverige
    • Elektrisk arbeid utført av Acel
    • Interiør arbeid utført av R & M Ship Interior

    Kontakt

    Astafjordveien 566
    9446 Grovfjord

    Telefon: 770 89 600
    Mobil: 930 59 831
    Orgnr.: 988 041 505